ohohsrilanka.reismee.nl

The farm!

Beste vrienden en familieleden!

De laatste weken zijn we druk bezig geweest! We hebben de boerderij in Morawaka volledig afgewerkt, wat een belevenis! We hebben het een opbouwen van een boerderij toch een beetje onderschat, in 't Zuiden blijkt dit er toch anders aan toe te gaan dan bij ons in de Kempen.

Het verzamelen van het bouwmateriaal was al niet zo evident, onze werkmannen en de mannen in de winkel praten immers geen woord Engels. Met behulp van 100 telefoontjes naar Kumari en veel gebaren kwamen we toch aan het juiste materiaal.

De opbouw zelf was ook een hele ervaring, onze jongens van de klas staken maar al te graag een handje toe! Uiteindelijk kwam er van les volgen voor hen niet veel meer in huis. Ze hielpen zij ons en de werkmannen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat! 's Avonds waren we steeds super moe na een dag van zwoegen 7 tot 7. Maar met de nodige streep muziek en de danscapaciteiten van de mannekes sloten we de dagen steeds feestelijk af! De andere kindjes uit de theeplantage kwamen 's avonds ook steeds een kijkje nemen bij de vorderingen van het boerderijtje.

Soms was het echt een beetje schrikken toen we onze jongens en de werkmannen op hun blote voeten stenen zagen kappen, van veiligheidsregels is er hier in de theeplantage nog geen sprake!

Na enkele dagen werd de koeienstal afgewerkt en paar dagen later volgde het kippenhok. Dit is een heus paradijs geworden voor onze kuikens. Het is groter uitgevallen dan verwacht, maar we zijn heel fier op het resultaat en we werkten het trots af met een oceaan blauw kleurtje!

Enkele dagen later werden de kuikens gekocht, onze mannekes vinden het geweldig om voor deze 17 schattige kippentjes te zorgen.

Het doel van heel deze boerderij is natuurlijk dat we op deze manier eieren en melk voorzien voor de kinderen van de school. Hopelijk beginnen onze kuikens snel te leggen, de koeien doen alvast hun best met hun melk! Bij hun thee drinken de onze kindjes al verse koeienmelk!

We willen iedereen nog eens bedanken voor de bijdragen, zonder jullie had dit niet mogelijk geweest!

Na deze werkweek klonken we met een Mojito op onze mini boerderij aan het strand in Mirissa en placeerden we surfke!

Na de volle portie aandacht voor onze kindjes in Morawaka trokken we naar Banagala om een weekje les te geven. Onze leerlingen zaten weer met volle motivatie achter hun lessenaartjes, het is altijd een zaligheid om aan deze mannkes les te mogen geven. Zo'n dankbaarheid en motivatie gaan we van ons leven niet meer tegenkomen. Om ze te belonen voor hun inzet organiseerden we een kleine 'Vlaamse' kermis met de nodige cadeautjes uit België (Bedankt Isabelle!). Het grootste succes was het viskes vangen, dat hier omgedoopt werd tot teensleffers vissen! Het werd een super leuke namiddag, dat zullen de foto's zeker duidelijk maken.

Jammer genoeg zijn er soms wel kindjes afwezig doordat bijvoorbeeld een meisje voor haar jonger zieke broertje moet zorgen daar de ouders niet kunnen thuis blijven van het theeplukken. Daarom besloten we hen na school besloten een bezoekje te brengen om hen ook een beetje te verwennen met een klein cadeautje! Ook al verblijven we hier al een dikke vier maanden, toch blijft het voor ons slikken wanneer we toch weer geconfronteerd worden met de armoede van de gezinnen. Hier zullen de foto's ook meer duidelijkheid brengen.

Met een voldaan gevoel trokken we terug richting Matara, waar we ons klaar maakten voor een weekendje aan de kust met de medestudenten. Daar vierden we de verjaardagen van Sara en Astrid. Het was leuk om nog een de bloemetjes buiten te zetten!

De week erop was het tijd voor onze uitstap naar de zee met de kindjes. Wat voor ons heel relevant lijkt, maar voor de kinderen was dit heel speciaal, daar vele van hen nog nooit de zee hadden gezien! Vanuit de theeplantage naar de kust reden we in een truck, het was proppen geblazen maar alle kinderen inclusief de leerkrachten vonden uiteindelijk met twee kindjes op de schoot een plaatsje. Onderweg een snelle stop om plastic zakjes te kopen, onze schatjes zijn het echt niet gewend om te reizen, hun maagjes laten het al snel afweten. Eens aan gekomen aan de zee, overweldigd door de blauwe kleur en het klimaat van de zuidkust, waren ze niet te stoppen om in het water te springen. Twee uur aan een stuk waren ze niet uit het water te krijgen, het gevoel van de frisse oceaan en de golven was voor deze kinderen een ongelofelijke ervaring. Hun oogjes hebben nog nooit zo geschitterd. Dit ontroerde ons ontzettend en gaf ons ongelofelijk veel energie om met de kinderen te blijven ravotten.

Daarna was het tijd voor de lunch: rijst en curry met zicht op de zee, dit was ook eens iets anders voor de kinderen. Wanneer de buikjes gevuld waren, vertrokken we terug richting theeplantage.

Het was een zalige dag, maar jammer genoeg niet zonder tegenslag. Eventjes leek deze dag in mineur te eindigen, maar gelukkig kwam alles terug in orde.

Vanmorgen zijn de ouders van Sofie aangekomen, we hebben hen al een mooi stukje van het Zuiden laten zien en we klonken op Astrid haar verjaardag met een goeje Lion op het strand! Er staat hen nog een ongelofelijke reis te wachten!

Nog steeds warmer wordende groetjes uit Sri Lanka!

Foto's! : https://picasaweb.google.com/105084129555613315397/

Alexander

elke dag een verse boerenomelet! Njammie!

Keep up the good work!

Katrien

Amaaai zalig om te zien/horen!

xxxx

Dennis

Mooie verhaaltjes! en het zotte is dat het gewoon echt is en niet zomaar verhaaltjes :-)

zalig van het zee-avontuur! ik kom zeker nog eens langs.

juuuu

Tante Jose

Dag Sofie, "
The farm" reportage en fotos fantastis !

Heel zeker geniet je van je familiebezoek...enige kans !
Maar ook wens ik je proficiat met het realiseren van je project samen met Astrid, en de blijdschap die jullie uitstralen bij de bevolking.
Vava is ook fier op je, ik hoor dat hij verteld aan mensen over jullie verblijf in Sri Lanka, je bent een populaire figuur voor de toekomst in de Kempen...
Van ons allen in Herentals veel groetjes en nog plezante dagen met vake en moeke en fam. Boons...
Tante Jose

Nic

Hey Sofie,

Super wat jullie daar allemaal doen. Ik wil jou graag 50€ doneren zodat je daar iets mee kan doen.

Geniet er nog van!

Groetjes Nic

Ann

Goe bezig Sofie !!! en Astrid !!!
Ben je wel zeker dat je binnen een maand terug komt ??
Je gaat hier zot worden hoor, van al die drukte en veel tam tam over problemen die geen problemen zijn...
Maar nu eerst nog kei hard genieten natuurlijk !!!!

Hoe ist met de Boonsli's ginder ? Zijn er al wa foto's met grote nicht en kleine nichtjes ?
Veel groeten !!!
Je meterke

solange

Heb al geregeld eens naar jullie blog gekeken. Als je naar de fotootjes kijkt, zie je alleen maar lachende gezichten. Plezant om te zien.Het opstarten van een 'farm'...op lange termijn denken...,knap van jullie.
En...ook wree mooie natuur daar! Groen,bergen,zee!!
En kunnen de kinderen al rekspringen en bikkelen ,verstopperke spelen ....? Als ze al een vlaamse kermis kennen,hoort dat er ook nog bij ,hee. Doe zo verder ginder. Proficiat!