ohohsrilanka.reismee.nl

Hello Sri Lanka!

Hallo liefste bloglezers!
Hier een vervolgje van ons avontuur:

Op vrijdag begon met een heerlijk ontbijt met tropisch fruit, toast, spiegeleieren, verse yoghurt en een bakske vol goesting. We zijn we in onze kajak gesprongen en stonden allemaal versteld van de prachtige groene natuur en de rivier Ging Oya! Astrid spotte daar een varaan en peddelde er wild enthousiast naartoe, blijkt dat dit toch niet zo'n lieve beestjes zijn, maar gelukkig vluchtte hij door haar enthousiasme al snel terug tussen de palmbomen. Aangekomen aan het strand, volgde onze eerste duik in de prachtige, warme en wilde Indische oceaan. Onderweg naar de zee werden we afgeleid door Sri Lankaanse muziek en maakte we even een stop omdat ze ons langs de rivier binnen riepen. Maar we geraakten niet uit onze kajak, dus besloten we eerst naar de zee te varen en ze daarna een bezoekje te brengen. Op weg naar dit feest maakten we een eerste wandeling door een typisch Sri Lankaans dorpje, waar alle mensen ons steeds met een glimlach toekeken. Op het feest overviel de alcoholgeur ons, die Sri Lankanen weten hoe een feestje te bouwen. Sofie werd al direct mee op de dansvloer getrokken, maar de rest van de groep trok haar al snel weg, toen het mannelijk gezelschap iets te groot werd. Terug thuis nog even een duik in het zwembad, waar Jonas (de poolguy) ons trakteerde op een verste kokosnoot, we zijn tenslotte nog eventjes toeristen.

Om het thuisfront en de stagebegeleider gerust te stellen, gingen we een Sri Lankaanse simkaart kopen in Negombo. Hiervoor gaven we ons lot in handen van de 'tuktukchauffeurs'. Wat een wilde, chaotische en super spannende ervaring. In Negombo waagden we ons aan het eerste Sri lankaans eten, gemaakt in een plaatselijke 'Krekel'. Wat ons meteen opviel, was het plastiek zakje, rond de borden. Héél handig: nooit afwas, MAAR! Zo kan je ook het eten meenemen, slimme mannen die Sri Lankanen. Bij deze maaltijd dronken we een grote Pepsi, die ons maar 40 roepies kostte ( = 27 eurocent!) Ook trokken de plaatselijke souvenirwinkeltjes onze aandacht, Sofie kon niet weerstaan aan een typische Sri Lankaanse zak. Wat bleek, dit was ook een kleedje!? (Foto!)

Bij het vallen van de avond werd de tuktukrit naar de lodge nog spannender, want het Peking Express gevoel begon bij ons te kriebelen. Het opjutten van de chauffeurs leidde dan ook tot een spannende race! Wonder boven wonder zijn we toch heelhuids thuis geraakt.

's Avonds voldaan na een lekkere maaltijd die onze kok Leo (uit Olen) had bereid, ontdekten we een een schattige mama pad met haar kindje, maar onze naïviteit werd door Leo opgemerkt. Het bleek een parend koppel padden, oordeel zelf maar. J De avond werd afgesloten door ons eerste plaatselijk pilsje, een Lion, onder de palmbomen en sterrenhemel.

Vandaag begon onze dag met een fietstocht in de buurt. Deze werd al snel onderbroken door een gezin van het plaatselijk dorpje, die ons, vier westerse meiden, binnen riepen. Dit aanbod konden we onmogelijk afslaan, want we werden al direct getrakteerd op een verse kokosnoot. We waren overdonderd door de gastvrijheid, een onmiddellijke kennismaking met het gezin, maar al snel stond heel het dorp in die kleine woonkamer.

In de namiddag trokken we met de plaatselijke bus naar de Hindoetempel in Chilau. We hebben ons daar laten onderdompelen in de cultuur. We offerden fruiten aan de goden van het Hindoeïsme, bij dit ritueel neemt een priester het fruit aan, zegent ons en geeft ons dan de kans het fruit uit te delen aan de armen. De ervaring heeft heel wat indrukken nagelaten.

In de terugrit zaten we allemaal moe, maar voldaan van de portie cultuur in de bus naar huis. Leo en Myriam gaven ons warme welkom thuis, waar we voor een laatste keer genoten van een gezellige maaltijd met ons zeven.

We hebben heerlijk genoten van onze dagen hier in de Negombo. Vanaf morgen begint ons stageavontuur pas echt, dit was een mooie aanloop.

Morgen nemen we de bus naar Matara, waar het volgende jaar Sri Lanka onveilig zullen maken. Ook nemen we afscheid van onze vijf super reisgenootjes, want met hen deelden we deze ervaring. Nu gaan we elk onze eigen weg.

Groetjes en dikke kus!

Astrid en Sofie

Om ons reisverhaal vorm te geven, bekijk zeker onze foto's op: https://picasaweb.google.com/105084129555613315397/HelloSriLanka

P.S.: Waarschijnlijk zullen we nu enkel in de weekends iets van ons kunnen laten horen, de theeplantages zijn niet voorzien van gratis Wifi ;-)

Aangekomen!

Hallo iedereen!

Wij bevinden ons momenteel in Sri Lanka! Meer bepaald in de Ging oya lodge! (http://www.gingoya.com/) We zijn ons aan het klimatiseren! ;)

De heenreis is vlekkeloos verlopen! We hadden allemaal een schermpje voor ons waar we een film op konden kijken, zo hebben we gekeken naar de smurfen, Monte Carlo, Harry Potter, ... Echt zalig! Slapen ging niet zo goed, maar dat hebben we daarjuist dan maar gedaan! We kregen ook eten en drinken: nice! J

Onze bagage is ook aangekomen! Dat was nog spannend want ze waren uiteraard bij de laatste! Daarna stond er iemand ons op te wachten die ons naar het hotel heeft gebracht. Via Sofie zijn we in dit hotelletje terecht gekomen, de wereld is klein! De uitbaters zijn Belgen, wat echt wel handig is! Via hun krijgen we alle nuttige info en tips! En lekker eten: Vanmorgen toen we aankwamen hebben we een lekker ontbijt gekregen met super veel fruit! We worden hier verwend!

Daarnet zijn we al in het zwembad gesprongen; Sofie is gewonnen met watertrappelen, Astrid is tegen Evelien gewonnen met wedstrijdje crawl: We zijn hier goed bezig! ;)

We zijn echt overdonderd door de omgeving hier: Super veel palmbomen, alles, maar dan ook alles is groen! We hebben beide al muggenbeten. En al goed gezweet tijdens ons dutje! J

Toen we met het busje naar hier reden viel het ons al direct op dat ze hier links rijden! 'Hoe, die hun stuur staat rechts!?'. We hebben ook al direct besloten dat we zelf waarschijnlijk geen auto zullen huren ofzo, het verkeer is hier echt zot. Overal brommerkes, busjes, fietsers (met allemaal een paraplu in de hand). Er wordt constant getoet, maar niet omdat ze boos zijn, maar gewoon om te laten weten dat ze eraan komen! J Zo zei de buschauffeur: 'Als je hier de regels van het verkeer volgt, ben je verloren.'. En aangezien wij die regels nog niet kennen, zullen we ons maar laten vervoeren.

We verblijven hier nog tot zondag morgen en dan vertrekken we naar de stageplaats in Matara. Dan zal het pas écht beginnen. Morgen gaan we kanoën, we zullen ons maar goed insmeren met Deet!

Heel veel groetjes!

Sofie en Astrid

Off we go!

Mannekes

Nog twee dagskes, wij zijn er klaar voor hopelijk jullie ook wanthier kunnen jullie het komende half jaar mee onze Sri lankeese avonturen volgen!