ohohsrilanka.reismee.nl

Hello Sri Lanka!

Hallo liefste bloglezers!
Hier een vervolgje van ons avontuur:

Op vrijdag begon met een heerlijk ontbijt met tropisch fruit, toast, spiegeleieren, verse yoghurt en een bakske vol goesting. We zijn we in onze kajak gesprongen en stonden allemaal versteld van de prachtige groene natuur en de rivier Ging Oya! Astrid spotte daar een varaan en peddelde er wild enthousiast naartoe, blijkt dat dit toch niet zo'n lieve beestjes zijn, maar gelukkig vluchtte hij door haar enthousiasme al snel terug tussen de palmbomen. Aangekomen aan het strand, volgde onze eerste duik in de prachtige, warme en wilde Indische oceaan. Onderweg naar de zee werden we afgeleid door Sri Lankaanse muziek en maakte we even een stop omdat ze ons langs de rivier binnen riepen. Maar we geraakten niet uit onze kajak, dus besloten we eerst naar de zee te varen en ze daarna een bezoekje te brengen. Op weg naar dit feest maakten we een eerste wandeling door een typisch Sri Lankaans dorpje, waar alle mensen ons steeds met een glimlach toekeken. Op het feest overviel de alcoholgeur ons, die Sri Lankanen weten hoe een feestje te bouwen. Sofie werd al direct mee op de dansvloer getrokken, maar de rest van de groep trok haar al snel weg, toen het mannelijk gezelschap iets te groot werd. Terug thuis nog even een duik in het zwembad, waar Jonas (de poolguy) ons trakteerde op een verste kokosnoot, we zijn tenslotte nog eventjes toeristen.

Om het thuisfront en de stagebegeleider gerust te stellen, gingen we een Sri Lankaanse simkaart kopen in Negombo. Hiervoor gaven we ons lot in handen van de 'tuktukchauffeurs'. Wat een wilde, chaotische en super spannende ervaring. In Negombo waagden we ons aan het eerste Sri lankaans eten, gemaakt in een plaatselijke 'Krekel'. Wat ons meteen opviel, was het plastiek zakje, rond de borden. Héél handig: nooit afwas, MAAR! Zo kan je ook het eten meenemen, slimme mannen die Sri Lankanen. Bij deze maaltijd dronken we een grote Pepsi, die ons maar 40 roepies kostte ( = 27 eurocent!) Ook trokken de plaatselijke souvenirwinkeltjes onze aandacht, Sofie kon niet weerstaan aan een typische Sri Lankaanse zak. Wat bleek, dit was ook een kleedje!? (Foto!)

Bij het vallen van de avond werd de tuktukrit naar de lodge nog spannender, want het Peking Express gevoel begon bij ons te kriebelen. Het opjutten van de chauffeurs leidde dan ook tot een spannende race! Wonder boven wonder zijn we toch heelhuids thuis geraakt.

's Avonds voldaan na een lekkere maaltijd die onze kok Leo (uit Olen) had bereid, ontdekten we een een schattige mama pad met haar kindje, maar onze naïviteit werd door Leo opgemerkt. Het bleek een parend koppel padden, oordeel zelf maar. J De avond werd afgesloten door ons eerste plaatselijk pilsje, een Lion, onder de palmbomen en sterrenhemel.

Vandaag begon onze dag met een fietstocht in de buurt. Deze werd al snel onderbroken door een gezin van het plaatselijk dorpje, die ons, vier westerse meiden, binnen riepen. Dit aanbod konden we onmogelijk afslaan, want we werden al direct getrakteerd op een verse kokosnoot. We waren overdonderd door de gastvrijheid, een onmiddellijke kennismaking met het gezin, maar al snel stond heel het dorp in die kleine woonkamer.

In de namiddag trokken we met de plaatselijke bus naar de Hindoetempel in Chilau. We hebben ons daar laten onderdompelen in de cultuur. We offerden fruiten aan de goden van het Hindoeïsme, bij dit ritueel neemt een priester het fruit aan, zegent ons en geeft ons dan de kans het fruit uit te delen aan de armen. De ervaring heeft heel wat indrukken nagelaten.

In de terugrit zaten we allemaal moe, maar voldaan van de portie cultuur in de bus naar huis. Leo en Myriam gaven ons warme welkom thuis, waar we voor een laatste keer genoten van een gezellige maaltijd met ons zeven.

We hebben heerlijk genoten van onze dagen hier in de Negombo. Vanaf morgen begint ons stageavontuur pas echt, dit was een mooie aanloop.

Morgen nemen we de bus naar Matara, waar het volgende jaar Sri Lanka onveilig zullen maken. Ook nemen we afscheid van onze vijf super reisgenootjes, want met hen deelden we deze ervaring. Nu gaan we elk onze eigen weg.

Groetjes en dikke kus!

Astrid en Sofie

Om ons reisverhaal vorm te geven, bekijk zeker onze foto's op: https://picasaweb.google.com/105084129555613315397/HelloSriLanka

P.S.: Waarschijnlijk zullen we nu enkel in de weekends iets van ons kunnen laten horen, de theeplantages zijn niet voorzien van gratis Wifi ;-)

Ruth

Amai mannen, wa een foto's. Zalig!

Fré

Dju manne die foto's!!! :) :) het geluk straalt er van af! ;) geniet er nog van he mannekes!!! :)

Fré

Bangelijke foto me die plaatselijke pintjes haha! ;)

Kimm

SOfie manneke , ik zen al zo jaloers als iets ! 't zie er wel bangelijk uit ginder!

Guust flater

Manneke hoe prachtig dieje natuur!! Hoe zalig die mense, allema super gelukkig:)
En kokosnoten a volonté meer heeft Sofie Boons ni nodig:)

Famke

Haha, al die foto's hebben de typische Bonzo-smile! Ik zie het, ge zijt er helemaal in uw nopjes! Geniet er dan maar met volle teugen van. Ik zal af en toe eens wa Hertalse gossip mailen, zijde ineens up to date ;)

Ik kijk al uit naar het volgende verhaal.

Enjoy mannekes!

Charlotte

Godverdekke wa is me da daar allemaal!
Ik kan ni stoppe me naar die foto's te zien...
Geniet er vollenbak van.. er is er eentje jaloers hier!

Dikke kussen!!!!

Charlotte Marinus

WOW ! Ik ben onder de indruk !

Jasmien

Genieters! Ziet er goe uit!
Gelle zijt daar me een meisje van vorig jaar bij mij in sociaal werk? Hoe klein is de wereld!

Lijkt een beetje op Thailand daar, tuktuk-festijn! Geniet ervan :)

Hanne

Ayubowan!

Amai seg, ik krijg nu al heimwee bij het zien van jullie foto's. En dan zijn jullie zelfs nog niet in Matara of de theeplantages aangekomen!

Doe ze daar allemaal heeeeeel veel groetjes van ons en zeg dat we hen missen. De kindjes, de teachers en in het bijzonder Nishani, de mensen van het elderly home en uiteraard de familie Kulatunga.

Geniet ten volle van jullie ervaring. Want geloof mij, het zal voorbij vliegen!

Lien

Waaw, echt super !
Ben echt onder de indruk van de foto's !

Isabelle

Jaja wat een avonturen, het is duidelijk dat het daar allemaal vlot verloopt. Je foto's hangen al bij vava in de keuken! X