ohohsrilanka.reismee.nl

Ontdekkingsweek

Ayubowan!

Wat een week! Deze blog zal niet te vergelijken zijn met de vorige. We zijn van het ene uiterste naar het andere gegaan. Zondagavond werden we ontvangen door Kumari. Zij is het hoofd van de theeplantages, het Eldery home en andere projecten, kortom, een harde zakenvrouw met het hart op de juiste plaats, ze neemt het op voor de problematiek van de arme gezinnen in de theeplantages.

Deze week was voor ons een ontdekkingsweek. Ze begon zondag in Matara onze thuisbasis, met choquerende verhalen van Kumari over de gezinnen in de theeplantages. We moesten al een paar keer slikken en werden deze week zelf geconfronteerd met deze realiteit.

Op maandag bezochten we onze 1ste stageplaats in Morawaka, hier gaf Kumari ons een korte rondleiding. In de theefabriek waren we onder de indruk van de schrijnende omstandigheden waarin deze mensen moeten werken. Een jonge gast van 16 viel ons onmiddellijk op, die zware arbeid aan het verrichten was aan een oven. Zelf konden we er amper blijven staan van de hitte.

Rond half vier kwamen alle vrouwen terug van de theeplantages met een zak van 25 kg vol met theebladeren op hun hoofd. Deze werden dan gewogen, wanneer ze niet aan 25 kg komen, krijgen ze geen loon. Hierna drinken de vrouwen samen een kopje thee, er heerste een gezellige sfeer, we waren ontroerd door hun optimisme.

We gaven deze week ook voor de eerste keer les in het schooltje in Morawaka. Wij als leerkracht schrokken van de weinige structuur die hier aanwezig is binnen het lesgeven. Wel was er een zekere structuur in de dagindeling, hierin kwamen veel religieuze aspecten aan bod, zoals het half uur durendeochtendgebed :-). Hoewel dit nu nog Chinees lijkt voor ons, zijn we ervan overtuigd dit na 6 maanden uit volle borst mee te kunnen zingen.

Dinsdag onmiddellijk een vuurdoop, de leerkracht kon die dag niet komen, waardoor we een hele dag de kindjes voor ons hadden. Dit was een hele uitdaging omdat de leeftijd van de 20 leerlingen schommelt tussen de 4 en 14 jaar. De kindjes zijn echte schatten, hierdoor werd onze inzet en enthousiasme meer dan beloond, we kijken al uit naar maandag!

Op woensdag bezochten we kort onze 2de stageplaats Banagala. Hier werden we overdonderd door de prachtige natuur, door onze verbazing zijn we vergeten foto's te nemen. Wat we wel al hebben mogen ervaren zijn de bloedzuigers! Ons verblijf in Banagala is veel meer back to basics, een klein betonnen huisje met bedden van stro, maar een adembenemend zicht over heel de vallei. In Morawaka slapen we in een groot huis waar ook Kumari verblijft.

Donderdag keerden we terug naar ons stekje in Matara, waar we elk weekend zullen verblijven. Dit deed echt deugd om even terug onze westerse batterijen op te laden. Spaghetti stond al direct op het menu, dit smaakte enorm na elke dag drie keer rijst te eten, ja je leest dit goed: 's morgens, 's middags én 's avonds rijst!

Laughing
Ook waren we blij even geen papaja-sapjes meer te moeten drinken. We krijgen deze elke dag van Sonita, housekeeper in Morawaka, vol goede bedoelingen, maar niet te drinken. Met de neus dicht lukte dit nog net
Wink

We hebben ons stekje is goed onder handen genomen en voelen ons hier nu al helemaal thuis. (Misschien heeft ons prachtig roos muskietennet hier ook wel mee te maken ;-)) We maakten ons eerste uitstapje naar Dondra, een kleine mooie baai vol met vissersbootjes en nieuwsgierige Sri Lankanen in de zee. We worden hier dan ook steeds enorm bekeken omdat we de enige blonde grieten zijn in minstens 50 km omtrek

Wink

Gisteren bezochten we onze 3de en laatste stageplaats, het Eldery home, waar we een half dagje in de week activiteiten zullen organiseren met de gehandicapte vrouwen. Weer even slikken, maar al snel vertederd door hun charmante en open houding.

Wat staat er dit weekend nog op de planning? Vandaag gaan we de lesjes voorbereiden voor volgende week in Morawaka en de activiteiten die we 's avonds met de jongeren zullen doen. Gevolgd door de nodige inkopen.

Zondag gaan we op zoek naar een surf plek, hier hopen begeleiding te krijgen van Shaan, een jonge toffe uitbater van een plaatselijk barretje op het strand. Hierdoor zullen we er maandag weer volledig kunnen invliegen met onze kindjes. We zijn benieuwd wat ons allemaal nog te wachten staat!

Veel liefs vanuit Matara,

Sofie en Astrid

P.S.: Ook groetjes van de apen, de slangen, de twee meter grote salamander, de kakkerlak enzovoort! ;-)

Link foto's: https://picasaweb.google.com/105084129555613315397/Ontdekkinsweek?authkey=Gv1sRgCL-Z5-z93JKL-AE#

Fré

Hela gelle zit daar kei ferm manne!! :) en da zien er echt kei toffe manne uit! ;)

Geniet ervan!!! Succes nog me de leskes, surfen en de rijst! ;)

Bie

Ooooh, gelle hebt zelfs al een hondje ;)

Tine

Ladies! Wat een indrukken hé!!! Kga jullie echt op de voet volgen, want ben heel benieuwd naar hoe iedereen het maakt en natuurlijk ook hoe jullie dit avontuur beleven. Als ik de foto's zie wil ik echt zo terug... zo'n schatten die kindjes!! Geniet, geniet, geniet want voor je't weet sta je terug in't koude België...
btw: wij hadden ook moeite met die papaya-sapjes hoor. Tip: fruitsalad in restaurants bestellen met bijhorende zin: 'no papaya!!'
Veel plezier nog!

Sofie en Astrid

Haha Tine leuk dat je reageert, goeie tip!
We doen iedereen zeker de groetjes van jullie!

Julie DC

Amai drukke week gehad daar! Heel veel succes me het lesgeven volgende week! :-) Tof om jullie zo goed te kunnen volgen.
Geniet ervan!!

Lieve Sofie en Astrid,
Blij jullie terug te vinden op de blog...
Jullie hebben een serieuse ervaring ondergaan in Matara.
De realiteit bij arme mensen die géén keus hebben om te leven... Waar ARMOEDE troef is heel het jaar door.

Wat een kontrast he met het rijke Europa waar mensen altijd meer en meer willen!
Maar ik bewonder jullie aanpassing , en vooral houding tegenover bij die mensen.
Zaai daar blijheid en toewijding , zo zullen jullie enorme waardering terug krijgen van klein en groot!
Wel opgepast voor die slangen hé...
luister naar de mensen van daar voor de gevaren ...!
Veel liefs

Charlotte Marinus

Mooie foto's !

Ik vond ze via deze link: https://picasaweb.google.com/105084129555613315397/

Viviane (van Remy Hoeylaerts)

Hallo Sofie,

Ik heb je verhalen gelezen en de mooie foto's gezien. Alle herinneringen komen weer helemaal terug van toen ik ons Astrid ging bezoeken in Sri Lanka. Geniet van je stage en de gastvrije mensen ginder. Groetjes uit België.

Viviane, Remy, Willem, Astrid, Laura en Bart

Wow Sofie en Astrid,

Da gaat daar helemaal goed komen met jullie, de voorbije week zal allicht super zwaar geweest zijn met al die nieuwe indrukken, maar binnen een paar weekjes willen jullie daar niet meer weg.
Gniet van die kleine schatten daar en leer ze maar heel veel nieuwe spelletjes !!!

Dikke kus van je meterke,

Kim

AMaaai mannekes, klinkt allemaal super ! ge ga der wa beleven, maar da komt allemaal dik in orde !!

HOHO da surfplekske onthoudt da mor goe want ik kom af zenne ;)

jiepss !

Bie VDB

Heej!

Super toffer verhalen al! Ik kijk al uit de naar de vele avonturen die jullie daar nog gaan beleven :).

Groetjes uit het verre en vooral koude België
xxx

Elly

Blij te lezen dat het goed met je gaat .Blijf het hier zeker volgen.Onze runar was onder de indruk van de foto's ooooooooooh das daar de jungle. tot de volgende

moek

waaw wa schattige kindjes ne goeie start morgen ons bie heeft juist foto met klaske afgeprint da ga ik bij de wafeltjesverkoop hangen ten voordele van jullie kindjes gisteren nr den oldie avond geweest keigoe ons vokke is vandaag nr slovakije vertrokken zeg da lelijk beest komt toch ni binne he jullie spaghettie zag er lekker uit enelle keuken blinkt nogal t ziet er een tof stekske uit groetjes van ons allen en nen dikke knuffel

Tante Jose

Er zit weer een week op jullie verblijf in Matara...
zeker heb je weer heel wat nieuwe belevenissen en taalperikkelen achter de rug....! alles OK?
'kwens je alle goeds en levenskunst bij die arme mensen
Met een warme knuffel en groetjes uit Brussel

nina

woehoew wat een feest is het daar!!!! bonzo ni te veel kleedjes kopen daar e:p astrid hou ze daar maar goed int oog:p geniet ervan allebei e tziet er zeer nice uit
groetjes
x

Kris Verhaegen

Jullie leuke blog nu pas ontdekt! Fijn om te lezen!

Kris Verhaegen

Het leven op de plantages, mooi beschreven ! Ik merk het, jullie hebben jullie handen vol.

Dimitri

Mooi geschreven Astrid! Die theeplantages daar hebben niks te maken met het zogenaamde "Rainforest Alliance"? Ik kan het mij zo inbeelden hoe het eraan toe gaat, ook al spreke ze soms in theeplantages over gratis onderwijs, medische zorgen ed voor mensen die er werken... Miljoenen euro's investeren in reclame, maar een vrouw die geen 25kg thee heeft geplukt geen loon geven... Tragisch!

Voor de rest zou ik zeggen: geniet ervan, en vergeet vooral niet te ontspannen en de cultuur te ontdekken vanuit den onderbuik! :)

btw, de naam van uwen blog is echt margi ;-)

yuuuw, Dimi

verlooy marja

Hey Sofie en Astri

het is bijna zo ver wij gaan dinsdag en woensdag 20 kg bloem verwerken tot wafeltjes das goed voor ongeveer 270 pakjes wafels en veeeeeel geld dat jullie deze week krijgen voor mooie dingen te doen voor de kinderen ginder en evetueel ook voor de moeders en de bejaarden. Elle moelke en vake zullen het geld wel over maken . Ik (Marja) bedankt langs deze weg iedereen al die wafeltjes heef t gekocht.
Doe mooie dingen met het geld en laat ze ginder trots zijn op onze Belgische jonge dames. Sofie elle moeke en elle vake sponseren de eitjes en ikke en Annelie en de Ferdy de rest. Doe dat daar ginder nog goed en schrijf nog eens wat op elle blog !
bakkende groetjes Marja

Ann

Helaba, heb je 't daar even druk druk druk als in België ??
Wij zitten hier op hete kolen te wachten op nieuws !!!
goed hè van Marja en de wafelenbak !!!

Ons Jo heeft sinds vrijdag haar eigen auto :)
De Stonne en Mie willen nu alleen nog met die van Jo rijden wij zij heeft een goei muziek installatie :))

Veel groeten van de Lilse Dielse !!

Marie Tack

Hey Sofie, ziet er leuk uit daar. Marie vraagt zich alleen af wanneer je terug naar huis komt? Ze mist uw zwemlessen. Ze gaat ook graag naar de gidsen en vraagt zich af of jij mee op kamp gaat met de gidsen met haar?